23948sdkhjf

Systembolaget ökade försäljning

Systembolagets försäljning under 2009 ökade med 7,8 procent mätt i ren alkohol jämfört med 2008. Enligt bolaget är det snarare svag kronkurs snarare än ökad alkoholkonsumtion som ligger bakom försäljningsökningen.

Den svaga kronkursen har enligt Systembolaget ökat försäljningen med 18 procent i de 50 butiker som berörs mest av gränshandeln mot Danmark, Norge och Finland. Samtidigt har även den svaga kronan minskat reseinförseln. Systembolaget stödjer sig också på en undersökning från Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, SORAD, som visar att alkoholkonsumtionen i Sverige var oförändrad under förra årets nio första månaderna. – Det är positivt att Systembolagets försäljning fortsätter att öka samtidigt som den totala alkoholkonsumtionen inte gör det. Det är också ett tydligt tecken på att kunderna uppskattar Systembolaget och vårt uppdrag. Att alkohol säljs utan privat vinstintresse och med fungerande ålderskontroll är bra ur ett folkhälsoperspektiv, säger Mikael Wallteg, vice vd och försäljningschef på Systembolagets, i ett pressmeddelande. Under 2009 sålde Systembolaget 227 miljoner liter öl, 181 miljoner liter vin, 20 miljoner liter sprit och 19 miljoner liter cider. Den kategori som ökade mest var dock alkoholfritt som ökade med 19 procent till drygt en miljon liter. Även antalet kundbesök ökade från 108 miljoner år 2008 till 114 miljoner under 2009.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092