Prisslarv i dagligvaruhandeln
Konsumentverket har låtit konsumentvägledare i 35 kommuner undersöka priserna i 291 butiker över hela landet. De fann att för 9 procent av varorna i undersökningen var det svårt att hitta priset och för 6 procent av de undersökta varorna skilde sig priset på hyllkant från priset i prisfrågeterminalen. För jämförelsepriser var det ännu värre, i 15 procent av fallet var det svårt att hitta och i 9 procent skilde sig jämförelsepriset på hyllkanten med det i prisfrågeterminalen. – Det är inte acceptabelt att konsumenter fortfarande får felaktig information om pris och jämförpris. För att man ska kunna veta vilken vara som är den förmånligaste är det självklart att priset anges på ett korrekt och begripligt sätt. Vi kan också se att det faktiskt är fullt möjligt för butiker att ha en väl fungerande prisinformation, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och KO, i ett pressmeddelande. Enligt Konsumentverket har det dessutom inte skett någon nämnvärd förbättring jämfört med tidigare undersökningar trots verket försök med att ge butiker vägledning vid tillämpning av prisinformationslagen.