Fler köpte julklappar på nätet
Från första advent till 18 december ökade e-handelns försäljning med 17 procent jämfört med föregående år, enligt Klarna, som arbetar med fakturabetalning för e-handel, och har jämfört julförsäljningen 2008 och 2009 hos 1702 svenska e-butiker. Statistiken visar att kläder är årets storsäljare under nätjulhandeln. Klädförsäljningen har i år ökat med 84 procent jämfört med samma period förra året. Barnprodukter, resor och hälso- och sportartiklar är andra kategorier som har ökat. Konsumentelektronik är fortfarande den största kategorin på nätet men försäljningen har i år varit i princip oförändrad. – Att nya kategorier växer i årets julhandel visar att allt fler tar med sitt vanliga köpbeteende ut på nätet. Den kraftiga tillväxten för kläder indikerar att e-handeln blir allt mer konkurrenskraftig i förhållande till den traditionella handeln, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna i ett pressmeddelande. Klarna har också undersökt vid vilken tidpunkt konsumenterna handlar inför julen. Resultatet visar att julhandeln på nätet inleddes tidigare i december i år jämfört med förra året och att försäljningen har varit starkast i början av veckorna för att avta mot veckoslutet.