23948sdkhjf

Fler köpte julklappar på nätet

Allt fler svenskar lade nätklappar under granen i år. Nätjulhandeln har i år ökat med 17 procent jämfört med 2008. Det visar statistik från Klarna, som har jämfört årets julhandel på nätet med förra årets siffror. Kläder, barnprodukter och resor är några av de produktkategorier som har ökat mest.

Från första advent till 18 december ökade e-handelns försäljning med 17 procent jämfört med föregående år, enligt Klarna, som arbetar med fakturabetalning för e-handel, och har jämfört julförsäljningen 2008 och 2009 hos 1702 svenska e-butiker. Statistiken visar att kläder är årets storsäljare under nätjulhandeln. Klädförsäljningen har i år ökat med 84 procent jämfört med samma period förra året. Barnprodukter, resor och hälso- och sportartiklar är andra kategorier som har ökat. Konsumentelektronik är fortfarande den största kategorin på nätet men försäljningen har i år varit i princip oförändrad. – Att nya kategorier växer i årets julhandel visar att allt fler tar med sitt vanliga köpbeteende ut på nätet. Den kraftiga tillväxten för kläder indikerar att e-handeln blir allt mer konkurrenskraftig i förhållande till den traditionella handeln, säger Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna i ett pressmeddelande. Klarna har också undersökt vid vilken tidpunkt konsumenterna handlar inför julen. Resultatet visar att julhandeln på nätet inleddes tidigare i december i år jämfört med förra året och att försäljningen har varit starkast i början av veckorna för att avta mot veckoslutet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063