23948sdkhjf

Kampanjovilja sänkte Netonnet

Motvilja mot priskampanjer ledde till att Netonnet enbart ökade sin försäljning med 2,1 procent mellan augusti och oktober i år till 500 miljoner kronor.

Enligt Netonnets vd Anders Halvarsson har företaget valt att legat lågt med priskampanjer under lågkonjunkturen, vilket satt sina spår på försäljningen. ”Konjunkturen gör det besvärligt för hemelektronikbranschens aktörer att nå önskad försäljning utan att genomföra mycket kostsamma priskampanjer. Då Netonnet inte haft eller har några behov av att rea ut lager har fokus legat på att försvara bruttomarginalen snarare än att köpa dyra marknadsandelar.” skriver Anders Halvarsson i Netonnets delårsrapport. Totalt sålde Netonnet för 500 miljoner kronor under augusti till oktober jämfört med 490 miljoner kronor under samma period förra året. Jämfört med förra året har även vinsten minskat från 8,5 till 4,4 miljoner kronor. För perioden maj till oktober har Netonnet ökat sin försäljning med 8,9 procent till 939 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året. Vinsten har sjunkit från 17,5 till 15,1 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058