23948sdkhjf

Kräver lag mot oseriösa telefonsäljare

Svensk Handel kräver att företag ska få starkare skydd i lagen mot oseriösa telefonförsäljare. Hos Regeringen har frågan hamnat mellan stolarna hos tre olika departement och intresset för förändring är svalt.

De senaste månaderna har flera fall av oseriösa katalog- och annonssäljare prövats i tingsrätter runtom i Sverige. I några fall har säljarna fällts och i andra friats men problemet har blivit så stort att Svensk Handel kräver ett starkare skydd i lagen för företag. I de lagar som reglerar telefonförsäljning har i dag privatpersoner ett relativt starkt skydd, medan företag anses som jämbördiga parter och därför har ett betydligt svagare skydd. Privatpersoner har bland annat två veckors ångerrätt och kan spärra säljsamtal genom att anmäla sig till registret Nix. – I min värld är en företagare i Sverige inte Stefan Persson på H&M utan Nicke Karlsson som har en grävskopa och frun sköter bokföringen. De flesta företagare är småföretagare och är egentligen lika oskyddade som en privatperson och borde erbjudas ett motsvarande skydd, säger Dick Malmlund, säkerhetsansvarig på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064