Kunskap om kemikalier krävs i handeln
Reach är en kemikalielagstiftning som stegvis införts sedan mitten av 2007. Den ersatte stora delar av de kemikalieregler som tidigare gällde i EU och i Sverige. Reach grundas på principen att det är tillverkare, importörer och nedströmsanvändare, exempelvis butiker, som bär ansvaret för att de ämnen som de tillverkar, släpper ut på marknaden eller använder inte har några skadliga hälso- och miljöeffekter. Svenska handelsföretag är överlag mycket miljöengagerade och gör många insatser för en god miljö. Många gånger gör man mer än lagstiftningen kräver, men råkar ändå ibland i blåsväder för att man missat något. Denna gång handlar det om att informera konsumenten om att en plastsandal innehåller ett farligt kemiskt ämne, som inte är förbjudet men som finns på EU:s så kallade kanditatförteckning. Det var Naturskyddsföreningen som nyligen presenterade en rapport om farliga ämnen, som ftalater och tungmetaller, i hittats i plastskor från hela världen. Och när Naturskyddsföreningen begärt in uppgifter om miljöfarliga varor ingår i skorna har Björn borg och Eurosko missat att svara eller felaktigt svarat att skon var fri från dessa ämnen. Att ha total kunskap om vilka olika ämnen som ingår i en produkt kan tyckas vara teoretiskt möjligt, men har många gånger visat sig svårt. Men att skaffa sig dessa kunskaper är lika viktigt för handelsföretagen som för exempelvis tillverkningsindustrin. Ta reda på vilka kemikalier som är farliga, för en dialog med dina leverantörer och se till att få med företagets ledning. De råden fick deltagarna på ett seminarium som arrangerades av Svensk Handel i samband med införandet av kemikalielagstiftningen Reach för ett par år sedan. Det är viktigt att hålla sig informerad på bred front för att vara på den säkra sidan.