23948sdkhjf

Kunden tar makten i handeln

Ny teknik kombinerat med mer kunniga kunder har lett till omvända roller i handeln. Kunderna har sin egen expertis långt utanför butikens gränser, de köper och säljer själva varor på nätet och de är inte längre rädda för att pruta. Det är några av slutsatserna i en ny trendrapport från Bas.

Rapportens författare Catrin Myhrman, Marie Wollbeck och Torbjörn Nordkvist är överens– makten i handeln har förflyttats till kunderna. En av de bakomliggande orsakerna till maktförskjutningen är lågkonjunkturen, som har förändrat kundernas sätt att agera. Smarta köp, prestigelösa varumärken och långsiktighet är de nya ledorden. - Kunderna har vant sig vid bra produkter till låga priser, säger Catrin Myhrman. Men det nya beteendet kommer att finnas kvar även efter att konjunkturen har vänt, tror rapportens författare. 62 procent av alla vuxna internetanvändare i USA söker i dag efter kuponger online och mer än 50 procent av svenska konsumenter är positiva till rabattkuponger i mobiltelefonen. – Tanken med rabattkuponger är inte ny, men tyngden och spridningen är oerhört mycket större med ny teknik. För e-kuponger kan man se en demografisk förändring, idag använder ungdomar samt medel- och höginkomsttagare tekniken, säger Catrin Myhrman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078