Årets julklapp en spikmatta
Årets julklapp ska uppfylla några av följande tre kriterier: en nyhet för året eller ha fått ett nyväckt intresse, stå för stor försäljning, värdemässigt eller i antal enheter, och spegla vår samtid. – Spikmattan lanserade egentligen förra året men har fått sitt stora genombrott i år. Det har varit en snackis, både i media och bland konsumentern. Det finns nu flera tillverkare och till och med som EMV. Från början såldes den endast i hälsokosthandeln, men nu kan kunderna köpa spikmattor också i sporthandeln, i heminredningbutiker, järn- och bygghandeln och på varuhus, säger Lena Larsson, vd för Handelns Utredningsinstitut. – Det är en produkt som speglar hälsotrenden, som är större än någonsin och inte så konjunkturkänslig. Under året har försäljningen exploderat. Diskussionerna för och emot har varit häftiga, flera tillverkare har tagit upp den, plagiatanklagelser har haglat och Marknadsdomstolen har haft synpunkter på tillverkarnas hälsopåståenden. - Vi har inte tagit ställning till ifall spikmattan fungerar eller ej, utan bara konstaterat att den är given som Årets Julklapp, säger Lena Larsson.