Med blick för låga priser
Till Sverige kom Specsavers för ganska exakt fem år sedan. Första landet utanför Storbritannien var Holland, där affärsmodellen testades under att par år för att se om den höll även på kontinenten. Sverige blev det andra i raden och skälet till det förklarar Specsavers Sverige-vd Henrik Wiberg på följande sätt: – När Specsavers ägare Mary och Douglas Perkins funderade över vilka utländska marknader som kunde vara intressanta, så resonerade de så här ”i vilka länder har man extremt höga snittpriser på glasögon?” – Det visade sig att Sverige vid den här tidpunkten hade bland de högsta priserna i hela EU. Då 2004 kostade ett par alldeles vanliga glasögon ungefär tre gånger så mycket som i exempelvis Italien. Resultatet av den höga kostnaden blev att det i snitt dröjde runt fem år mellan svenskens glasögonköp. Med andra ord så var Sverige - och även de övriga nordiska länderna – en marknad där Specsavers prispolitik borde uppskattas. – Det hade inte skett särskilt mycket på glasögonfronten under en ganska lång tid. Dessutom var situationen i Sverige lite speciell eftersom marknadsledaren till skillnad mot de flesta andra länder en högprisspelare, fortsätter Henrik Wiberg och tillägger: – Familjen kände därför att här kunde man tillföra ett stort mervärde för konsumenterna. Men var hur skulle Specsavers etablera sig? Då föll ägarnas ögon på den svenska börsnoterade lågpriskedjan Blic, som hade ett trettiotal butiker runt om i Sverige. Därtill fanns en mindre kedja som hette Två blå och som bestod av handlare som brutit sig ut från Blic. Familjen Perkins gillade vad de såg, och inom loppet av bara några få månader hade Specsavers köpt både Blic och Två blå. Men nu gällde det att kommunicera i både ord, bild och praktik till svenskarna vad Specsavers står för och på vilka värderingar verksamheten vilar.