23948sdkhjf

Intersport konkurrerar med funktion

Sporthandeln hör till de stora vinnarna i detaljhandeln under 2009 och Intersport är den sportkedja som ökar försäljningen mest. Företaget vd Fredrik Johanson menar att det delvis beror på att de stora klädkedjorna inte kan konkurrera med dem när det gäller funktion.

Försäljningsökningen beror till stor del på att svenskar lägger allt mer pengar på sportkläder och motionsprodukter. Men sportbranschen har samtidigt kunnat ta marknadsandelar från traditionella klädkedjor genom att erbjuda kläder med bättre funktion. – Många köper ju sina vinterjackor nu och sportbranschen har tagit över mycket av den textila jackförsäljningen. Folk vill ha en jacka som fungerar även när det regnar och snöar. H&M, MQ kan inte konkurrera med oss när det gäller funktion, säger Fredrik Johanson, vd för Intersport i Sverige, till Dagens Industri. Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, har de renodlade sportkedjorna ökat sin försäljning med 4,4 procent sedan årsskiftet medan Intersport har ökat sin försäljning med 8 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066