23948sdkhjf

Rejäl ökning för e-handel

Nu ökar återigen andelen personer som handlar varor och tjänster på nätet. Kläder och sportartiklar hamnar högt på listan över vanliga köp, visar en undersökning från SCB.

63 procent uppger att de handlat varor eller tjänster på nätet under de senaste 12 månaderna, att jämföra med 53 procent 2008, visar undersökningen IT bland individer 2009 från SCB. Undersökningen visar att det finns stora skillnader mellan åldersgrupperna gällande benägenheten att handla; i åldersgruppen 25-34 år har 82 procent handlat via nätet under det senaste året medan motsvarande andel var 23 procent i åldersgruppen 65-74 år. Dessutom är det flest kvinnor som shoppar via nätet, gärna kläder och sportartiklar, och det syns fortfarande tydliga könsbundna mönster kring köpvanorna. 36 procent av de tillfrågade personerna har inte handlat via nätet under de senaste 12 månaderna och de vanligaste skälen, som 66 procent angav, till att man inte handlar i e-handeln är att man vill ha en personlig kontakt med säljaren och att möjlighet att känna på varan. Andra skäl till att man inte handlar via nätet är att behov saknas samt att oro finns för säkerhet vid betalning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062