Stickat på frammarsch
Stickatföretaget Svensk har lagt in tillväxtväxeln rejält under året och ökat sin omsättning med 300 procent. I höst har Svensk 120 återförsäljare i Sverige, Danmark, Norge, Österrike och Italien. Under 2008 var antalet återförsäljare ett femtiotal. Framgången förklaras delvis med att företaget lyckats bygga upp en ny struktur som gör det smidigare för återförsäljare och konsument. Bland annat har grundaren Diana Svensk satsat på en B2B-webbshop, som ska förenkla tilläggsbeställningar för återförsäljare. –Självklart är inte tanken att man ska förlora den personliga kontakten med kunden, eller att man ska lägga en öppningsorder utan att ha träffat en säljare eller mig, det är inte vår huvudsakliga affärsmodell. Men vi har märkt att allt fler av våra kunder uppskattar att jobba i säsong och istället för att behöva ringa en stressig dag på jobbet när en vara har tagit slut, kan man på kvällen i lugn och ro slå sig ner framför datorn och se över vad man vill ha, säger Diana Svensk i en kommentar. Svensks B2B-shop uppdateras varje vecka och varorna levereras sedan mellan 5 till 7 dagar efter beställning. –Förra året kom hela 60 procent av vår försäljning från kompletterande order. Shoppen gör då att det blir enklare för kunen och att vi även får loss tid för att förbättra andra delar av företaget, säger Diana Svensk i en kommentar. I februari planerar svensk att ställa ut vid Cph Vision i Köpenhamn med sin fullskaliga vinteraccessoarkollektion. Svensk säljer i ett flertal butiker, såväl fysiska som webb, i Sverige och utomlands bland annat i Naturkompaniets butiker och på NK i Stockholm.