Halloween ökar i betydelse
Svensk Handel har låtit fråga 1 000 svenska konsumenter om vad de tycker om Halloween. Av de svarande kommer fyra av tio att fira högtiden till helgen och lite fler än hälften anser att den har ökat i betydelse. Av de svarande är 29 procent bereda att lägga mellan 100 och 500 kronor på produkter som är relaterade till högtiden. Sju procent svarar att de är bereda att lägga ännu mer. – Det som är intressant att se är att fler än hälften av de svarande tycker att den här högtiden har ökat i betydelse så det finns kanske potential att utveckla utbudet av produkter som är kopplad till högtiden, säger Margareta Ternell på Svensk Handel. Den ökade intresset för att fira Halloween slår dock väldigt ojämnt i handeln. För specialistbutiker för utklädnader och dekorationer kan det bli en stor helg, medan bland annat handlare inom dagligvaruhandeln säger att de knappt märker av helgen alls. – Vi ser ingen generell omsättningsökning i handeln under den här helgen som vid påsk och jul. Halloween kan snarare liknas vid mors- eller farsdag där det är en viss typ av butiker och produkter som får en ökning, säger Margareta Ternell. Det är framförallt dekorationer och godis som säljer under Halloween. Av de svarande uppger 20 procent av de svarade uppger att de köper pynt, mat eller pumpa och 16 procent av de köper utklädningsartiklar. Knappt hälften uppger att de inte köper några speciella produkter alls.