23948sdkhjf

Tar in nätet i butiken

Hälsokedjan Lifes apoteksplaner gick i stöpet tidigare i höst när ägarna tyckte att affären blev för riskabel. Nu ligger i stället Life i startgroparna för en stor e-handelssatsning som främst riktar sig mot att få kunderna att handla mer på nätet - i butiken.

När det stod klart att det svenska apoteksmonopolet skulle avregleras såg man synergieffekter av att kombinera traditionell apoteksverksamhet med Lifes inriktning på vardagshälsa. I slutändan stöp affären eftersom Lifes ledning tillsammans med de norska huvudägarna Norvestor ansåg att hela affären blev för riskabel. Marknaden såg osäker ut och statens krav på långa öppettider, betydligt större butikslokaler än vad Life har i dag och apotekets dyra IT-system skulle ge mycket höga driftkostnader. Life valde därför i stället att renodla sin inriktning med produkter för hälsa och välmående, och sedan komplettera med några av de vanligaste icke-receptbelagda medicinerna. Satsningen på e-handel är en viktig del av konceptet. I juli startade lifebutiken.se försäljning av hälsokedjans produkter på nätet, men den stora satsningen kommer att synas först under nästa år. – Det vi gör successivt under nästa år är att vi bygger in vår webbshop i våra butiker rent fysiskt. Webbshopen kommer att finnas på plats i butiken vilket gör att våra hälsorådgivare i butikerna kommer att ha tillgång till hela vårt stora sortiment. Över en natt kommer vi ha Norden i särklass största sortiment i samtliga butiker, säger Lars Fins, koncernchef för Life Europe.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063