Låter nybyggda butiker stå tomma
Enligt Lidl passar kedjan på att uppföra butikerna under lågkonjunktur när det är billigt att bygga för att sedan vara redo att sätta igång när det blir bättre tider. – Att man bygger fastigheter utan att man sätter i gång egen verksamhet är för mig inte så uppseendeväckande. Just nu är det bra att vara beställare på byggmarknaden, säger Pär Nilsson, fastighetsdirektör hos Lidl, till Dagens Industri. I dagsläget handlar det om fyra butiker i Sverige på runt 1 500 kvadratmeter som uppförts till en kostnad av omkring 15 miljoner kronor som stått tomma i flera månader. De tomma butikerna återfinns bland annat i Kroppkärr utanför Karlstad, Malung och Filipstad. Därtill tillkommer fler tomter som Lidl äger som står helt obebyggda. Enligt Pär Nilsson är fördröjningen inte en effekt av vikande lönsamhet för kedjan och de tomma butikerna kommer kanske att starta under nästa år.