Bokkedjor kräver stora rabatter
Bokförsäljningen har sjunkit med 8 procent i år och de två dominerade bokedjorna kräver därför stora rabatter från förlagen med start nästa år. – Bokbranschen har varit konservativ, men i kärva tider pressas vi till affärsmässighet. Om förlagen inte förut har satt rabatt efter säljvolym så har de städjobb att göra, säger Ulf Lindstrand, vd för Akademibokhandelsgruppen, till Svenska Dagbladet. Akademibokhandelsgruppen, ABG, är det nybildade bolaget för KFs bokhandlar inom Coop, Bokus.se och Akademibokhandeln. Tillsammans med nätbokhandlaren Adlibris kräver nu ABG uppemot 20 procent rabatt på inköp av böcker från samtliga förlag. De stora bokkedjorna har redan anmälts till Konkurrensverket för att de utnyttjar sin dominerade ställning. Mindre förläggare varnar också för att rabatterna leder till att många mindre förlag slås ut samtidigt som utbudet i butik blir allt mindre.