23948sdkhjf

Mer reklam gav resultat

Ökade reklaminvesteringar under lågkonjunkturen har gjort Bauhaus till en av Sveriges mest omtyckta byggvaruhuskedjor. Det visar en undersökning av mediebyrån Mindshare.

Mindshare har på uppdrag av Bauhaus jämfört bland annat kundlojalitet och varumärkeskännedom bland Sveriges samtliga byggvaruhuskedjor. Resultatet är att Bauhaus, med ebart 15 butiker i Sverige, hamnar långt före mer utbreda kedjor som Coop Bygg, Byggmax och Beijer Bygg. Bakom det stärka varumärket ligger en stor satsning på att öka reklamen under lågkonjunkturen. – Om man ser till rena reklaminvesteringar hittills i år är vi den aktör som har lagt mest av alla byggvaruhusföretag i Sverige. Vi har ökat vår andel av den totala reklamkakan med drygt 10 procent hittills i år, samtidigt som många av våra konkurrenter har minsakt sina investeringar, säger Eric Lundberg, marknadschef för Bauhaus i Sverige, till Dagens Industri. Bauhaus vill inte själva uppge hur mycket de lägger på reklam varje år. Enligt Sifo har företaget under de nio första månaderna i år spenderat 161 miljoner kronor på reklam, jämfört med 77 miljoner kronor under samma period förra året. Omkring 40 procent av budget läggs på direktreklam, ungefär lika mycket på tv, och drygt 10 procent på tryckta medier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063