Långsammare tillväxt för köpcentrum
Den långsammare tillväxten beror delvis på att dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig än övrig handel och därmed kunnat öka sin försäljning. Samtidigt har kläd- och skoförsäljning, som ofta dominerar butiksytan i köpcentrum, tappat försäljning. Vilket också spelar in i utvecklingen skriver Svenska Dagbladet. Konsekvensen är att flera planer på att bygga nya köpcentrum har lagts på is samtidigt som de köpcentrum som öppnat i år har fått arbeta hårt för att hitta hyresgäster. Bland har förekomsten av rabatter ökat. – Hyresrabatter förekommer oavsett konjunktur. Vi vill ge hyresgästen en bra start. En nyöppning är en ansträngning likviditetsmässigt. Att öppna butik kostar på, säger Bernt-Olof Gustavsson, vd för KF-fastigheter, till Svenska Dagbladet. Att sänka hyran är dock ovanligare eftersom det drar ner värderingen på hela fastigheten.