Med facit i handeln
Och tidigare var det ytterligare butiker, handelsföretag och driftiga personer som fått utmärkelsen ”årets bästa” i en tidigare upplaga av Retail Awards. Det har varit företag och yrkesmänniskor som gjort ett extra bra arbete i en tid då handeln har gått väldigt bra med stadiga försäljningsökningar månad efter månad. Det har inneburit ett tufft jobb för jurygrupperna att välja ut nominerade och vinnare bland de många handelsföretag som med viss hjälp av konjunkturen haft stora framgångar. När upptakten för Retail Awards 2010 startar denna vecka, med tretton stora och viktiga handelspriser som ska delas ut på den stora Handelsgalan i mars, så har de omkring fyrtio jurymedlemmarna en extra tuff uppgift. Konjunkturläget är ett helt annat mot de senaste åren och handelsföretagen har valt olika sätt att ta sig ur krisen. Vissa lägger sig på sparlåga medan andra brassar på för fullt för att vara beredda när konjunkturen vänder. Att välja ut 39 nominerade personer och företag i första vändan för att sedan utse 13 vinnare till de olika kategorierna kommer sannolikt inte att vara något problem, det finns många duktiga handelsföretag och –företagare ute i landet. Men jurygrupperna måste kanske tänka lite annorlunda än de gjort tidigare år. Det här innebär också en chans för de som har anmält sig tidigare år men inte har gått vidare. Att inte bli nominerad ett år behöver inte betyda att man inte har möjlighet ett annat år. Att anmäla sig till Retail Awards är kostnadsfritt så det finns inget att förlora på att skicka in sitt eget eller ett annat företag som man vill se med höjd prispokal i Stockholms stadshus på den stora Handelsgalan i mars nästa år. Retail Awards engagerar många människor; arrangörer, sponsorer, jurymedlemmar och inte minst anmälare och nominerade. Att för tredje gången fira några av handelns bästa företag och företagare på en stor gala är något som känns helt rätt. Speciellt när det råder lite tuffare tider som nu.