Ökad orderingång för Odd Molly
Med den nu avslutade införsäljningen i ryggen visar Odd Molly på fortsatt goda ordernivåer som uppgår till ett värde av 180 miljoner kronor jämfört med ett ordervärde på 145 miljoner kronor för motsvarande kollektioner föregående år. Då ingår de tidiga vårvarorna, som levereras till butik innan jul. Den ordern faktureras dock under fjärde kvartalet 2009 och värdet uppgår till 17 miljoner kronor jämfört med 6 miljoner kronor förra året. Tidig vårleverans har varit en mycket lyckad satsning och ska utvecklas i framtiden. –Vi är otroligt glada och stolta över att kunna visa fortsatt höga försäljningsökningar. För oss är det ett tecken på att det är rätt att satsa offensivt i svårare tider om man har starka kollektioner, bevisat god genomförsäljning och genomtänkt marknadsföringsstrategi. Vi ser också att beslutet att erbjuda fler leveranser under året har varit framgångsrikt. Nu satsar vi även vidare med nästa egna butik, denna gång i USA där vi till våren öppnar en butik på Robertson Boulevard i Los Angeles samt med en herrkollektion som lanseras under hösten 2010, säger vd Christina Tillman i en kommentar. Införsäljningen omfattade även en bäddkollektion, solglasögon samt hudvårdsserie men nya erbjudanden står ännu för en liten del av den totala ordervärdet. Företaget skriver att utvecklingen ser mycket positiv ut på den svenska marknaden där företaget ökar, även om återförsäljarna inte blivit fler utan färre men med högre ordervärden. Ökande marknader är även Schweiz, Storbritannien och Belgien. Läget i Tyskland, Österrike, Finland, Norge och Portugal beskrivs också som positivt med utvecklingen i Grekland, Italien och Danmark är svagare.