Byggvaruhus fällt för jämförande reklam
Marknadsdomstolen har fällt Bauhaus för vilseledande reklam och byggvaruhuskedjan riskerar nu böter på 750 000 kronor om de fortsätter hävda att de är billigare än konkurrenten Byggmax.
Bakgrunden till rättsfallet är att Bauhaus i sin reklam i både tidningar och annonsutskick har jämfört kvitton från olika konkurrerande byggvaruhus. I reklamen har Bauhaus kvitton alltid lägre pris än konkurrenterna. Konkurrenten Byggmax anmälde reklamen till Marknadsdomstolen eftersom företaget ansåg att den var snedvriden. Enligt Byggmax var de produkter som jämfördes inte likvärdiga och urvalet vinklades alltid för att gynna Bauhaus, bland annat genom att inkludera kampanjerbjudande. Marknadsdomstolen har nu gått på Byggmax linje. Det innebär att Bauhaus hotas av vite på 750 000 kronor om en liknande reklam publiceras igen, dessutom ska de betala Byggmax rättegångskostnader på 255 000 kronor.