23948sdkhjf

Individuella erbjudanden ger nöjda kunder

Icas kundlojalitetsprogram med individuellt utformade rabatter har blivit en framgång. Men forskare ifrågasätter nyttan och varnar för risker med alltför detaljerad kartläggning av våra köpvanor.

I oktober 2008 lanserade Ica i full skala sitt lojalitetsprogram för de av Icas kortkunder som handlar för mer än 1200 kronor per månad. Kunderna får ett rabatterbjudande som baseras på tidigare inköp. För Ica har lojalitetsprogrammen varit en omedelbar succé som vida överträffat förväntningarna. – Vi har haft en fantastiks utveckling. Kunderna köper mer och blir mer lojala. De känner sig belönade både av Ica och av våra leverantörer. Och jag har hittills inte träffat på en enda handlare som varit negativ, säger Henrik Patek, chef för CRM och lojalitet, inom Ica. Kritiken mot programmet har i första hand riktat in sig på integritetsproblematiken kring att samla så mycket individuella uppgifter om kunder. Men nu ifrågasätter forskare även nyttan med själva programmet. – Kunder som går med i lojalitetsprogram är förmodligen redan lojala kunder. Det är svårt att hitta forskning som kan påvisa ökad lojalitet genom belöningsprogram till lojala kunder. Frågan är om inte företagen betalar ut bonusar i onödan, professor Magnus Söderlund, chef på centret för konsumentmarknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm. Läs mer i veckans nummer av Dagens Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078