23948sdkhjf

Individuella erbjudanden ger nöjda storkunder

Icas kundlojalitetsprogram med individuellt utformade rabatter har blivit en framgång. Teknikutveckling och efterfrågan tycks ha synkat perfekt. Men forskare ifrågasätter nyttan och varnar för risker med alltför detaljerad kartläggning av våra köpvanor.

Varje månad skickar Ica ut 20 miljoner individuellt anpassade utskick med erbjudanden till sina kunder. – Det hade varit tekniskt omöjligt för tio år sedan, säger Henrik Patek, chef för CRM och lojalitet, inom Ica. Men det är inte tekniken i sig som har drivit fram Icas individanpassade lojalitetsprogram. – Det är kunderna som har efterfrågat det. Ni har ju uppgifter om vad vi köper, varför använder ni inte dem, har man resonerat, säger Henrik Patek. Programmet lanserades i full skala i oktober 2008 och vänder sig till de av Icas kortkunder som handlar för mer än 1200 kronor per månad. Kunderna får ett rabatterbjudande som baseras på tidigare inköp. – Det är ingen revolution utan en evolution. Vi har haft informationen och dataprogrammen sedan länge, men det är nu vi har fått allt att fungera tillsammans. Hela Icas it-infrastruktur är inkopplad på ett eller annat sätt. Utöver individuellt utformade fyrfärgsblad som skickas med kundtidningen Buffé, kan kunderna nås av sina erbjudanden på flera sätt. – Det är en utpräglad flerkanalsstrategi, med webb, mobil, sms, stamkundterminaler i butik och utskrifter på butikskvitton.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062