Individuella erbjudanden ger nöjda storkunder
Varje månad skickar Ica ut 20 miljoner individuellt anpassade utskick med erbjudanden till sina kunder. – Det hade varit tekniskt omöjligt för tio år sedan, säger Henrik Patek, chef för CRM och lojalitet, inom Ica. Men det är inte tekniken i sig som har drivit fram Icas individanpassade lojalitetsprogram. – Det är kunderna som har efterfrågat det. Ni har ju uppgifter om vad vi köper, varför använder ni inte dem, har man resonerat, säger Henrik Patek. Programmet lanserades i full skala i oktober 2008 och vänder sig till de av Icas kortkunder som handlar för mer än 1200 kronor per månad. Kunderna får ett rabatterbjudande som baseras på tidigare inköp. – Det är ingen revolution utan en evolution. Vi har haft informationen och dataprogrammen sedan länge, men det är nu vi har fått allt att fungera tillsammans. Hela Icas it-infrastruktur är inkopplad på ett eller annat sätt. Utöver individuellt utformade fyrfärgsblad som skickas med kundtidningen Buffé, kan kunderna nås av sina erbjudanden på flera sätt. – Det är en utpräglad flerkanalsstrategi, med webb, mobil, sms, stamkundterminaler i butik och utskrifter på butikskvitton.