23948sdkhjf

Konkurrens med minusmarginaler

Elektronikkedjorna Elgiganten och Media Markt konkurrerar om kunderna genom att sälja varor långt under inköpspris.

Dagens Industri har granskat de båda elektronikkedjornas allt hårdare konkurrens på den svenska marknaden och konstaterar flera fall där varor säljs långt under inköpspris. – Jag kommenterar inte vad vi tjänar på enskilda produkter, men generellt kan jag säga att vi har valt att vara en prispressare och det har varit en succé. Det handlar om att ha stora volymer och låga kostnader, säger Anders Nilsen, vd för Elgiganten, till Dagens Industri. Media Markt har dock de senaste veckorna lyckats trumfa Elgigantens erbjudande vid ett par tillfällen. Bland annat sålde den tyska kedjan Playstation 3 för 2 990 kronor – både 500 kronor lägre än inköpspriset och vad Elgiganten tog betalt. Den hårda konkurrensen håller på att bli dyr. En genomgång av åtta Media Markt varuhus årsredovisningar för 2008 visar en sammanlagd omsättning 2,4 miljarder kronor och en förlust på 287 miljoner kronor. Även Elgiganten har påverkats av konkurrensen men visade fortfarande upp en vinst på 60 miljoner kronor för 2008. SCB och HUI statistik för elektronikbranschen visar dessutom att elektronikbranschen minskat med 5 procent under de åtta första månaderna 2009. Läs mer:
Västerås laddar för priskrig

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058