Ökad försäljning för Kappahl
Kappahls omsättning steg under perioden till 1,2 miljarder kronor vilket var en ökning med 11,2 procent. För helåret, september 2008 till augusti 2009, sålde kedjan varor för 4,8 miljarder kronor, en ökning med 5,3 procent. Vinsten minskade dock något under årets fjärde kvartal ner till 176 miljoner kronor och helåret beräknas ge en vinst på 526 miljoner kronor, vilket är 125 miljoner kronor lägre än föregående år. – Trots den sämsta konjunkturen på mycket länge lever vi ändå upp till våra operativa och finansiella mål. På jämförbara butiker ser vi återigen en bra tillväxt. Vi har ett starkt affärskoncept som gynnar oss när marknadsutvecklingen svänger, säger vd Christian W. Jansson i en kommentar. Han beskriver ändå det rådande marknadsläget som osäkert och styrelsen föreslår därför en minskad aktieutdelning. Kappahl har i dag 319 butiker i fyra länder och den första butiken i femte landet, Tjeckien, öppnar i staden Brno i oktober.