"Kunderna villiga betala mindre för Kravmärkt"
– Det är något överraskande resultat, säger Linda Thunström vid Handelns utredningsinstitut, som genomfört en studie om frukostflingornas olika märkningar. Bilden man har som vanlig konsument är ju att Kravmärkt normalt är dyrare. Kan det vara så att frukostflingor är ett undantag? – Ja, faktiskt. I alla fall utifrån de data jag har sett. HUI har inte frågat konsumenterna om deras betalningsvilja, utan i stället jämfört frukostflingor utifrån olika attribut och vilka priser som dessa betingar i butikshyllan. – Vi har till exempel jämfört två müslisorter som är likartade förutom att den ena är Kravmärkt och sett hur priserna skiljer sig åt, säger Linda Thunström. Då är resultatet alltså att Kravflingorna är billigare. Resultatet kan bero på att kunderna prioriterar smak framför de värden som Kravmärkningen erbjuder. – Vissa kunder uppfattar Kravmärkning som något sämre, eller också saknar de kunskap om vad Krav står för. Däremot är det troligt att vissa målgrupper uppfattar Kravmärkningen som något positivt som man är beredd att betala mer för. För att ta reda på det krävs ytterligare studier där köpmönster inom olika kundgrupper undersöks, säger Linda Thunström. Studien om frukostflingor är en del i ett forskningsprojekt med namnet Kommer efterfrågan med Svanen?. Slutrapporten väntas vara färdig i mars 2010.