Dåliga tider kräver mod
Flera av landets entreprenörer har startat med mer eller mindre tomma händer och satsat på idéer som av andra avfärdats som dödfödda. Erling Perssons Hennes & Mauritz, Ingvar Kamprads Ikea och Hakon Swensons Ica är bara några exempel på företag som skapats med mycket små medel. Medan, på den tiden, betydligt större konkurrenter nöjde sig med att fortsätta i upptrampade spår, för att senare få se sig omkörda i snabb fart. Många handelsföretag har i dag det kämpigt och anser sig säkert ha fullt upp med att hålla sig kvar på banan. Att ha full koll på verksamhetens intäkter och kostnader är självklart viktigare än någonsin när det råder oroliga ekonomiska tider. Men det räcker inte med att ha koll på nuläget, lika viktigt är att blicka framåt och våga göra satsningar för framtiden. Bröderna Alsuheili planerade expansionen av sin guldbutikskedja Guld i Stockholmsregionen redan innan lågkonjunkturen, när det fortfarande var goda tider. För dem kunde inte tidpunkten för deras nyetableringar ha varit sämre. Men deras tilltro till sin affärsidé och det nya butikskonceptet har hela tiden varit stark. Expansionen sker metodiskt. De vet precis vilka lägen de vill har. Från att ha varit en liten butik med ett smalt sortiment har de valt att satsa på en större kundgrupp med ett bredare sortiment utan att för den skull tappa de ordinarie kunderna. Det har krävts mycket arbete, ett ständigt bollande av idéer och mod att testa, testa och åter testa. Bröderna har lyckats övertyga skeptiska fastighetsägare och kritiska banker att tro på affärsidén och kunnat fortsätta med sina butiksexpansioner. Kanske i mindre takt än om lågkonjunkturen inte hade slagit till, men troligtvis med ett betydligt mer genomarbetat koncept. Om butikskedjan är framtidens nya succéföretag återstår att se, men bröderna Alsuheilis satsning visar på mod att blicka framåt. Att våga satsa på framtiden, utan att för den skull tappa uppsikten över signaler från omvärlden. Alla företag har inte den finansiella styrkan att göra lika rafflande satsningar som Guld. Men alla företagare har ett fritt val att låta sig uppslukas av ängslighet inför framtiden, eller att med bestämd hand och tillförsikt styra sin affärsidé vidare.