23948sdkhjf

Ökad köplust hos svenska kunder

Närmare hälften av handlarna, 48 procent, tror på en ökning av försäljningen i den egna butiken under de tre kommande månaderna. Det visar siffror från Svensk Handels Handelsbarometer för september månad som pekar på att handlarnas optimism inför framtiden nu ökar.

En majoritet av handlarna tror dock inte på någon jätteökning av försäljningen under de kommande tre månaderna. 53 procent av landets handlare tror att försäljningen kommer att vara oförändrad i detaljhandeln som helhet. Det är samma siffra som i augustimätningen. Däremot tror något färre handlare på en minskad försäljning de tre kommande månaderna. I den egna butiken är tilltron till försäljningen ganska hög, bara 14 procent, mot 16 procent, tror på en minskad försäljning och sett till detaljhandeln som helhet är optimismen tydlig. I augustimätningen trodde 20 procent på en minskad försäljning den kommande tremånadersperioden, i septembermätningen tror bara tio procent att försäljningen ska minska inom svensk detaljhandel. Nästan hälften, 48 procent, av handlarna tror på en positiv försäljningsutveckling i den egna butiken och det är sju procent fler optimistiska handlare än i augusti. Sett till det kommande året stiger också optimismen. Här kan man se att sex av tio handlare tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka det kommande året. Sett till detaljhandeln som helhet tror hälften av landets handlare att försäljningen kommer att öka. – Att hela sex av tio handlare ser en ökad köplust hos kunderna jämfört med för ett halvår sedan, är ett tecken på att den psykologiska effekten av alla larmrapporter tycks ha lättat. Detta i sig kan hjälpa upp konjunkturen något, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063