23948sdkhjf

Nytt sätt för handeln att synas

Sökmotorn för shopping i Storstockholms­området, Icity.se, har tecknat samarbetsavtal med Philips nya satsning på Net tv. Det innebär att detaljhandeln får en ny kanal att nå konsumenterna – direkt i tv-soffan.

Sökmotorn Icity.se började planeras år 2005 som ett sätt för detaljhandeln i Stockholm att nå konsumenter via nätet. I dag omfattar sökmotorn hela Storstockholmsområdet och har 35 000–45 000 unika besökare varje vecka. Idén bygger på enkelhet och snabbhet för användaren. Genom att söka på kategorier eller varumärken får man upp försäljningsställen i området, och sökning på butiksnamn ger information om aktuella kampanjer med mera. – Vi tar nu tjänsten ett steg vidare med att en tv-apparat ska ge informationen, detta passar oss perfekt i tiden då vi även nu har breddat databasen till köpcentrum utanför innerstaden. Tv:n är, speciellt efter platt-tv:ns ankomst, en central del av folks liv, och genom att koppla den till internet kan man erbjuda en bättre tjänst, säger Sebastian Greenwood, vd på Mediahead, företaget bakom Icity.se. Sökmotorn är en av tio aktörer som tv-tillverkaren Philips godkänt som leverantör av innehållet till sin Net tv-satsning som troligen tajmas till julhandeln. – Genom att trycka på en knapp kan man aktivera shoppingdatabasen och söka på butiker, gallerior och varumärken, samt få en beskrivning av butikens verksamhet, säger Sebastian Greenwood. – Utvecklingen är i ett tidigt skede, det här kan bli stort om ett år och det innebär att folk får ut ett mervärde av sin tv. Man kan blicka tillbaka på text-tv som i dag känns föråldrat; vi kan filma rörliga miljöer inifrån butiker och gallerior, fortsätter han. För handeln innebär tjänsten ett nytt och kostnadseffektivt sätt att exponera sig. – Internet är ett effektivt sätt att nå människor: det är snabbt och kostnadseffektivt. Jag tror att handeln kommer att inse att om vi kan nå rätt målgrupp kan vi bli en ”Blocket för detaljhandeln”. Vi har lagt kostnaden för handeln på en låg nivå, det är viktigt att lägga nya kampanjer och erbjudanden på nätet och det får inte kosta för mycket, säger Sebastian Greenwood. Han spår att andra tv-tillverkare snart kommer att följa efter. – Något nytt måste hända inom utvecklingen av tv:n – att de kopplas upp mot internet, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128