Sökfunktioner viktiga för e-kunder
Trots det är det bara ett av fem företag, eller 22 procent, som erbjuder just sökfunktion på sin sajt. Det visar Posten och HUI:s e-barometer för Q2 2009. Det viktigaste support- och servicefunktionen för att en kund ska känna sig nöjd med en e-butik är dock att det finns mailsupport. Nio av tio företag erbjuder mejlsupport och av kunderna anser närmare sex av tio att det är viktigt om de ska handla på sajten. – Vi som handlar på nätet vill hitta informationen snabbt, vi letar information direkt på Google och söker de produkter vi vill handla direkt på företagets hemsida. Sökfunktionen är helt enkelt användarvänlig och värd att överväga för det e-handelsföretag som ska se över sin sajt, säger Arne Andersson, affärsutvecklare inom distanshandel på Posten. Drygt tre av tio konsumenter uppger dessutom att det brukar söka information inför ett köp direkt på kända produktvarumärkens hemsidor.