23948sdkhjf

Kundservice börjar med en bra ledare

Tre av tio kunder är nöjda eller mycket nöjda med den service och det bemötande de har fått i butiker när de har handlat de senaste fem gångerna. Det visar en undersökning som strax innan sommaren genomfördes av en grupp studenter vid en ekonomiutbildning.

Lika stor andel var missnöjda, medan fyra av tio tyckte att de blev behandlade helt okej. ”I dag förväntar jag mig inte mycket mer”, var en av kommentarerna från de utfrågade. Handel är ett serviceyrke och det är en skrämmande utveckling om landets konsumenter inte längre räknar med att få bra service och ett kunnigt bemötande när de besöker en butik. Service handlar inte enbart om att få ett proffsigt bemötande av butikspersonal som har kunskaper om produkterna. Till stor del handlar det också om att få kunden att känna sig sedd, att bli bekräftad. Den som någon gång har besökt en butik i USA har med stor sannolikhet upplevt hur butikspersonalen tar emot redan vid entrén med en välkomnande hälsning, följt av ”säg till om du behöver hjälp, jag heter…”. Lika självklart engagerar sig säljarna med att göra kunden nöjd, oavsett om det innebär att leta efter en tröja i en viss färg och storlek eller att välja ut en kamera som passar användarens behov. Och att följa med till utgången för att överlämna påsen med en önskan om att gärna komma tillbaka, är inte alls ovanligt. Allt för att få kunden att känna sig speciell. Att känna sig bekräftad är en av våra basinstinkter. Och det gäller inte enbart butikens kunder, i allra högsta grad gäller det också de som jobbar där. Även butikspersonalen vill bli bekräftad. Det hjälper inte med aldrig så många säljutbildningar och kurser i varukunskap om inte butikens ledning ger medarbetarna stöd och visar uppskattning. Att premiera goda säljinsatser handlar inte i första hand om belöning utan om bekräftelse. Dålig stämning i personalrummet smittar tveklöst av sig till butikens kunder. Och medarbetare som inte får bekräftelse av sina chefer kan i längden inte fortsätta att ge tillräckligt med uppmärksamhet till kunderna. Butikens framgång startar redan vid personalentrén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063