Handeln förberedd för svininfluensan
Det finns ingen orsak till panik. Det är både svenska butikskedjors och myndigheternas inställning till det nya influensaviruset A(H1N1), den så kallade svininfluensan, som väntas kulminera i Sverige under årets sista månader. En av tio svenskar väntas insjukna i influensan A(H1N1) under hösten och vintern. Med influensavågen väntas Sveriges BNP såväl som konsumtionen att sjunka något under fjärde kvartalet, enligt siffror från Konjunkturinstitutet. – Framför allt beror det på att kunderna blir något mer försiktiga, kanske man väljer bort att gå på bio, teater eller restaurang om man oroas över att bli smittad, säger Kerstin Hallsten, prognoschef på Konjunkturinstitutet. De största svårigheterna för handeln riskerar att uppstå om mindre livsmedelsleverantörer blir sjuka och om de i sin tur inte har någon möjlighet att täcka upp för den personalstyrka som insjuknar. – Blir det ett mycket kraftigt utbrott så ser man bortom frågan om konkurrens, i stället blir det fråga om samarbete mellan kedjorna för till exempel varutransporter, säger Helene Arrenfeldt, samordnare inom livsmedelsfrågor på Svensk Dagligvaruhandel. Ica har sedan tidigare en pandemiplan för hur man ska agera om många av personalen blir sjuka. Redan när diskussionerna om svininfluensan blev aktuella började Ica titta över sin pandemiplan för influensavågen. – Vi har ett tiotal personer inom Ica som jobbar med frågor kring smittspridningar, då är det främst frågor om personalresurser, logistik och drift i butik. Vi räknar inte på vad det kan kosta Ica i form av sjuk personal eller minskade intäkter. Det viktigaste vi har att arbeta för är att klara livsmedelsförsörjningen, säger Staffan Ekenstam, presschef för Ica. En annan stor koncern, Ikea, har 253 varuhus i 24 länder. Totalt besöks varuhusen av 522 miljoner människor årligen världen över. I Sverige besöks Ikeas 17 varuhus av 32 miljoner människor årligen. – Vi följer svenska myndigheters rekommendationer kring influensan med enkla hygienåtgärder och det gäller både i Sverige och globalt för Ikea. Vi jobbar också med detaljplaner för respektive varuhus för att minska smittorisken, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige. – Just nu pågår det diskussioner om hur vi kan minska smittorisken bland kunderna genom bland annat handdesinfektionsmedel på toaletterna. Vi räknar med att vara klara med våra rekommendationer till varuhusen inom några veckor, säger Ylva Magnusson. H & M med sina fler än 1 800 butiker i 34 länder känner ingen oro. – På H&M känner vi i dagsläget ingen oro för den nya influensan. Vi har informerat våra medarbetare om de riktlinjer från Socialstyrelsen som finns, och följer händelseutvecklingen, säger Pernilla Halldin, presskontakt på H&M.