Kvarglömda inköpslistor sänkte priser
Under lågkonjunkturen har kedjan märkt att många av stamkunderna utökat antalet inköpsställen och allt oftare väljer lågpris. För koncernen totalt är det inte bara dåliga nyheter. Føtex ägs av Dansk Supermarked vars största koncept är lågpriskedjan Netto. – Inom Føtex har vi tidigare satsat mest på bra veckoerbjudande. Men i dag är det inte tillräckligt. Kunderna vill vara säkra på att basvarorna är billiga också när de inte är på kampanj, säger Føtexs vd Carsten Hansen, som till och med förra året var vd för Netto i Sverige. För att förstå hur inköpen har ändats har kedjan bland annat samlat in inköpslistor som kunderna glömt i butikerna. Lärdomen av detta är att kunderna planerar sin inköp mer än väntat och att priset betyder mer än någonsin, skriver Dansk Supermarked i ett pressmeddelande. Prissänkningarna genomförs på ett brett utbud av varor och även kända märkesvaror är med.