23948sdkhjf

Ökningar och tapp för Reitan

Norska dagligvarukoncernen Reitangruppen redovisar en ökning i både omsättning och vinst för första halvåret.

Försäljningen steg med 9,1 procent till 28 007 miljoner norska kronor. Rörelsevinsten förbättrades med 54,7 procent till 1038 miljoner. Det ger en rörelsemarginal på 3,7 procent. Koncernens olika affärsområden uppvisar både tillväxt och tapp. För Rema 1000 steg omsättningen från 14,2 miljarder till 19,5. Till stor del beror det på att man under perioden övertagit Lidls butiksnät i Norge. Men i ett pressmeddelande skriver Reitangruppen att det inte är hela förklaringen, tillväxten är större än ”Ldl-effekten”. – De närmaste åren ska vi fortsätta att fokusera på kvalitetsvaror till de lägsta priserna och varje år öppna ett femtiotal nya butiker på våra två marknader Norge och Danmark, heter det i meddelandet. Reitan Servicehandel har haft det betydligt tuffare till följd av finanskrisen. Omsättningen steg marginellt med 3,7 procent till 4 985 miljoner kronor. Rörelseresultatet kunde dock lyftas – upp 31 procent till 84 miljoner. Bensinverksamheten inom Uno-X minskade kraftigt. Orsaken var försäljningen av enheter i Norge och Danmark till följd av struktruaffären med Shell. Försäljningen sjönk från 6,5 miljarder till 4,0. Men, eller kanske på grund av det, kunde rörelseresultatet öka med 20 miljoner till 385 miljoner norska kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093