23948sdkhjf

Kalmars satsning har gett utdelning

Kalmar har lagt en nedåt­gående spiral bakom sig. Genom en satsning på turism och shopping har hela regionen fått ett rejält lyft och antalet gästnätter ökar mest i hela landet. – Det går att gå från en trist industristad till att bli en positiv sommarstad. Shoppingen är en del av förklaringen, säger Kalmars kommunalråd Johan Persson.

Sedan 1994 har drygt 2 000 jobb inom industrin i Kalmar försvunnit. Satsningarna på turism och handel var ordentligt eftersatta. Ett samarbete mellan Kalmar, Glasriket och Öland som på­­börjades för ett och ett halvt år sedan har vänt den negativa trenden. För det första halvåret i år redovisar Kalmar län en ökning av antalet gästnätter på 23,3 procent jämfört med samma period förra året, enligt en sammanställning som Svenska Dagbladet gjort nyligen. Det är den största ökningen i hela landet. – Att vi haft så positiva siffror mellan januari och juni, som inte är högsäsong, innebär att vi sannolikt får en positiv besökssiffra för helåret. Vi har jobbat hårt i regionen för att öka både svensk och utländsk turism hit, säger Johan Persson, kommunalråd i Kalmar. Samarbetsprojektet mellan Kalmar, Glasriket och Öland, är ett av de första försöken i Sverige att fullt ut integrera handeln som ett turistmål i övriga turistevenemang. Sajten Visitse.se möjliggör för besökaren att se hela utbudet i regionen. Det går att boka både boende, utflyktsmål och shopping över sajten. Besökaren kan dessutom få sin planerade rutt på en personlig karta för att se vad som är möjligt att hinna med under vistelsen. – Vi satsade på den gemensamma webbplatsen och jobbar för att sprida den till bland annat fler butiker i regionen. Vi försöker få butikerna här att vara lika aktiva på sina webbplatser som exempelvis hotellen är med erbjudanden, och vi hoppas på att kunna ansluta fler butiker under hösten, säger Stefan Johnsson, ansvarig för försäljning, it och marknad för Destination Kalmar, och projektledare för Visitse.se. Redan då Kalmar var en industristad rörde sig mycket turister i regionen. Att turister gillar att shoppa är ingen hemlighet. Enligt Christina Fosnes, regionchef på Svenskt Näringsliv i Kalmar, var turistströmmarna en av orsakerna till att Ikea år 2006 valde att etablera sitt 15:e varuhus i Sverige i Kalmar. – Att Ikea etablerades här gav en spinoff-effekt och har gjort att fler handelsaktörer har valt Kalmar, säger Christina Fosnes. De senaste åren har Kalmar haft en kraftig utveckling mot handel och tjänster. Bara mellan år 2006 och 2007 tillkom det mellan 1 500 och 2 000 nya jobb, framför allt inom handeln, enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI. År 2007 uppgav HUI i boken Handeln i Sverige att Kalmar trodde på ytterligare 25 000–50 000 kvadrat­meter handelsyta fram till år 2010. Sedan dess har flera handelsytor och butiker slagit upp dörrarna, bland annat har Hansa City vuxit fram. Handelsområdet erbjuder närmare 90 000 kvadratmeter och i oktober öppnar Hansa city ytterligare en 12 000 kvadratmeter stor modegalleria.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.451