23948sdkhjf

Handeln glömmer bort köpstarka 50-plussare

Nästa vecka, närmare bestämt den 5 september, firas för första gången i Sverige Barnbarnsdagen. ”Ännu ett kommersiellt jippo” kommer med stor sannolikhet många att protestera. Och visst kommer helgen säkert att innebära att många mor- och farföräldrar kommer att köpa presenter till sina barnbarn, men tanken bakom Barnbarnsdagen är egentligen något helt annat.

Idén kommer från USA, där Grandparents day har firats sedan 1979 för att den äldre generationen ska få träffa sina barnbarn. Ett besök, en middag, en gemensam upplevelse, ett telefonsamtal (eller varför inte ett samtal över Skype) eller till och med kanske en present som ska föra två olika generationer närmare varandra. Men här vänder vi på kuttingen och uppmanar mor- och farföräldrarna att ta kontakt med de yngre familjemedlemmarna. Viktigt att tänka på är att den senaste kullen av mor- och farföräldrar är olika tidigare generationers. De 1940- och 50-talister som nu axlar mor- eller farförälderns roll har inte mycket gemensamt med 20- och 30-talisterna. De har ofta en helt annorlunda ekonomisk situation, att förverkliga sig själv är betydligt viktigare än att vara hjälpreda till numera uppväxta barn och deras familjer och man har en annan mognad vad gäller ny teknik, för att nämna några exempel. Troligtvis har många av dagens mor- och farföräldrar inte alls tid att göra något tillsammans med sina barnbarn. I stället blir det med stor sannolikhet någon inköpt present som får väga upp. Generellt sett har handeln hittills varit dålig på att uppmärksamma köpstarka 50-plussare som köpare av barn- och tonårskläder, leksaker, elektronikprylar och sportutrustning. Annonser om barnbarnsresor, reklamkampanjer för leksaker och sportprylar riktade mot mor- och farföräldrar är inte vanliga. Handeln har tidigare kritiserats för att inte på allvar se 50-plussarna som en köpstark målgrupp när det gäller kläder, mat och nöjen. Den butik eller butikskedja som vill ligga i framkant ser också 40- och 50-talisterna som målgrupp när det gäller helt andra produkter – sådana som de gärna vill skämma bort sina barnbarn med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.218