Konjunkturen tvingar designers att öppna eget
Det har varit ett tungt år för många svenska mellanstora och små klädbutiker. Den djupa lågkonjunkturen har ända fram till sommaren gjort konsumenterna mindre benägna att handla dyrare varor, även när det gäller kläder. Resultatet är att ett antal modebutiker fått svårigheter att sköta betalningarna och allt oftare tvingats i konkurs. Andra har blivit mer försiktiga i sina inköp. Det har i sin tur påverkat de unga modemärkena i framkant och lett till en utveckling där flera, för att trygga sin framtid, väljer att öppna egna butiker. Men på frågan om det verkligen är bättre för märkena att i ett hårdare ekonomiskt klimat satsa på egna butiker i stället för återförsäljare, svarar Lee Cotter, vd för Fifth Avenue Shoe Repair, ”varken eller och både och”. Fifth Avenue Shoerepair har sedan tidigare två butiker på Söder i Stockholm, och precis i början av juli öppnade man en tredje på Mäster Samuelsgatan, mitt i Stockholms så kallade Gyllene triangel. – Jag tror att det är bra att späda ut risken, säger Lee Cotter. Vi har hela tiden haft vår strategi, oavsett situationen i världen. Vår plan är att öppna egna butiker. Givetvis är det för att tjäna pengar, men framför allt för att positionera varumärket och visa på dess bredd. Han tillägger att den nuvarande ekonomiska verkligheten inte skrämt företaget. Tvärtom har märket ökat takten när det gäller nya etableringar. Precis i dagarna är det till exempel dags för en egen shop-in-shop på Åhléns City i Stockholm.