E-handlarna tror på framtiden
Försäljningsutvecklingen under kvartal två i år var den lägsta sedan man började mätningarna, men var ändå bättre än den fysiska butikshandelns utveckling. Under årets andra kvartal ökade med 4,4 procent, vilket är den svagaste ökningssiffran sedan 2003 då mätningarna påbörjades. Det visar E-barometern för det andra kvartalet i år från Posten och Handelns Utredningsinstitut, HUI. Prognosen för e-handelns omsättning under helåret 2009 är 21,5 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln härmed väntas utgöra 4,2 procent av försäljningen i den totala detaljhandeln. – Försäljningsökningen var visserligen svagare än i tidigare mätningar men e-handeln hävdar sig ändå bra jämfört med den traditionella butikshandeln. Dessutom stiger optimismen kraftigt bland e-handelns företag. Bedömningen är att e-handeln får fortsatt svaga tider men ändå kommer ur lågkonjunkturen som vinnare, säger Jonas Arnberg på HUI. Av e-handelns aktörer tror 65 procent att försäljningen kommer att öka under det närmaste halvåret. Det är en ökning från kvartal ett i år då 38 procent av företagarna trodde på en försäljningsökning. Bland e-handelsföretagarna tror 62 procent att sökordsoptimering är det viktigaste sättet att marknadsföra sin verksamhet, dessutom är sociala medier som bloggar, communities, forum, microbloggar, videosajter eller fotosajter och mail med erbjudanden till kunder också viktigt för att öka försäljningen. Däremot ses traditionell marknadsföring som tidningsannonsering, direktreklam och TV/radioreklam som mindre betydelsefullt.