23948sdkhjf

Litet modemärke ökar kraftigt i lågkonjunkturen

Svenska modevarumärket Ewa i Walla i Söderhamn ser inget av lågkonjunkturen. Kläderna som företagets grundare Ewa Iwalla skapar säljer som smör och omsättningen väntas i år öka med åtta miljoner kronor.

År 2005 omsatte företaget varumärket Ewa i Walla Art Design ungefär sex miljoner kronor. Förra året hade omsättningen ökat till 16,3 miljoner kronor, prognosen för lågkonjunkuråret 2009 ligger på 24 miljoner kronor. Den största marknaden finns utanför Sverige, 85 procent av företagets försäljning går till länder utanför Sverige. Närmare 300 butiker är återförsäljare för varumärket och de största marknaderna är Tyskland och Frankrike. – Det känns fantastiskt roligt och jag förstår inte själv hur snabbt det har gått, säger Ewa Iwalla till Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11