23948sdkhjf

Hälsomärkning anmäls

Den hälsomärkning som många företag inom livsmedelsindustrin använder sig av, så kallat GDA, kan vara missvisande. Därför anmäler nu Sveriges Konsumenter läskföretaget Coca-Cola, flingtillverkaren Big Bear Limited och snacksbolaget OLW till Konsumentombudsmannen, KO.

Problemet har uppstått då bland annat chips, läsk och frukostflingor märkts med GDA. GDA står för Guidance Daily Amount eller rekommenderat dagligt intag och anger andel i fett, socker, salt och energi som en person bör få i sig per dag. Märkningen anvisar hur mycket av varje produkt som består av dessa komponenter. – Märkningen snarare förvirrar än förenklar och ger ett intryck av att produkterna är hälsosammare än vad de i själva verket är, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande. De tre företagen anmäls till KO på grund av flera orsaker. Big Bear Limited anmäls för sin märkning av Kalaspuffar, en produkt som tydligt vänder sig till barn. Eftersom GDA-märkningen utgår från en vuxen kvinnas dagsbehov får barn i själva verket i sig betydligt större andel socker. OLW anmäls för sin märkning av chips. Där utgår man från att en portion enbart är 25 gram. Detta innebär att en påse om 300 gram skulle räcka till tolv personer och intaget av kalorier som står på påsen blir missvisande lågt. Coca-Cola anmäls för märkningen av sin läsk, där en 50 centiliters flaska anses vara två portioner, samt inkonsekvens i vad de definierar som en portion 25 centilitersflaskan såväl som 33 centilitersburken. Dessutom kritiseras uppgifter om 0 procent fett och socker. Fler företag än de anmälda i Sverige använder sig av GDA, bland andra Kelloggs, Kraft, Nestlé, Unilever och Masterfoods. GDA har också varit det system som föreslås i EU:s nya livsmedelsförord-ning och som, om det gick igenom, skulle vara obligatoriskt i alla EU:s medlemsländer. – Vi och den europeiska konsumentrörelsen anser att industrin lobbat igenom sin typ av märkning för att slippa krav på en märkning som ger konsumenterna möjlighet att göra enkla val. Vi vill att märkningen på framsidan ska vara klar och tydlig, till exempel på det sätt som Nyckelhålet är, och dessutom kompletteras med en mer detaljerad innehållsdeklaration av det slag som idag ofta finns på förpackningarnas baksida, säger Jan Bertoft.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063