Hälften av kunderna prisjämför innan köp
Det har också gjort att butikerna tvingas till allt bredare och avancerade strategier för att nå kunderna. Enligt Posten är i dag den så kallade multikanalstrategin starkast. Den innebär att företagen säljer och marknadsför sina produkter via ett flertal olika kanaler som butiker och internet. Av kunderna besöker ungefär hälften olika jämförelsesajter, både för att söka bästa pris men också för att hitta andra konsumenters betyg på varor och butiker. I Norden gör ungefär fyra av tio e-handelskunder samma sak. – Utvecklingen med fler och bättre jämförelsesajter ökar konsumenternas möjlighet att göra välgrundade köp på nätet. Dessa sajter är även ett viktigt sätt för företagen att synas på. Men samtidigt måste e-handelsföretagen förenkla e-handelsköpet för att locka de som spontanhandlar. Batteriexperten är ett utmärkt exempel där man lyckats minimera antalet steg på sajten för att slutföra sitt köp, säger Arne Andersson, affärsutvecklare inom distanshandel på Posten Logistik.