Odd Molly backar - men ledningen är nöjd
Odd Molly redovisar ett resultat efter skatt på -6,8 (0,6) miljoner kronor för kvartal två i år. Det innebär ett resultat per aktie om -1,19 (0,10) kronor. Även bruttovinstmarginalen sjönk från 51,6 procent (58,7). Även sett till det första halvåret i år backar bolaget. Bruttovinstmarginalen minskade till 53,4 procent (58,5) och resultat efter skatt backade till 18,1 (23,8) miljoner kronor. Det innebär ett resultat per aktie om 3,14 (4,14) kronor. Christina Tillman , vd för Odd Molly, säger i en kommentar till halvårsrapporten: ”Som vi kommunicerade i förra rapporten levererades och fakturerades i stort sett hela vår- och sommarkollektionen under det första kvartalet. Det innebär att årets andra kvartal hade en mycket blygsam försäljning, vilket följaktligen också påverkat resultatet negativt.” Hon menar att Odd Mollys ledning fortfarande är mycket nöjda med utvecklingen. ”För det första halvåret rapporterade vi ett bedömt ordervärde på 138 MSEK och den verkliga försäljningen hamnade på 151 MSEK, en positiv avvikelse som till viss del kan tillskrivas en förstärkning av valutor vi fakturerat i. Bruttovinstmarginalen är lägre än föregående år, huvudsakligen till följd av att även de valutor vi betalar våra varufakturor i har stärkts”, skriver Christina Tillman i rapporten.