23948sdkhjf

Björn Borg backade under våren

Klädföretaget Björn Borgs utveckling minskade något under våren, bland annat till följd av investeringar i USA.

Sett till det andra kvartalet i år så minskade resultatet efter skatt till 8,4 (12,0) miljoner kronor. Dock ökade man varumärkesförsäljningen exklusive moms något, till 386 (382) miljoner kronor. Sett till det första halvåret i år så minskade resultatet efter skatt till 37,3 (38,8) miljoner kronor. Varumärkesförsäljningen, exklusive moms, ökade med 6 procent till 988 (932) miljoner kronor. ”Björn Borg-varumärket fortsätter att utvecklas stabilt. Kvartalets svagare resultat påverkas av fortsatta investeringar i USA. Samtidigt har vi god kontroll på våra övergripande kostnader trots fortsatta offensiva satsningar. Under kvartalet har vi genomfört förändringar i linje med Björn Borgs nya strategi med tydligt fokus på underkläder. Vi anpassar organisationen och har bland annat rekryterat en övergripande kreativ chef. Vi fortsätter också utvärderingen av våra partner och har nyligen tecknat ett nytt distributörsavtal för Tyskland”, skriver vd Arthur Engel i en kommentar till delårsrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.105