Handeln kan tjäna på nya högtider
Svensk Handel presenterade på onsdagen rapporten "Viktiga dagar om invandrares konsumtion, köpvanor och åsikter om handeln". Rapporten visar att det finns en stor köpkraft och speciella preferenser hos de två miljoner människor som har sina rötter utanför Sverige. Meta Troell på Svensk Handel som genomfört undersökningen och sammanställt resultaten förklarar att hon ofta möter frågor från media om konsumtionsvanorna hos invandrade grupper, och att hon till sist kände sig utmanad att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Enkätundersökningen gjordes i våras, och den har besvarats av 178 hushåll. En övervikt av dessa kommer från Mellanöstern. - Rapporten har tagit sin utgångspunkt i helgfirande. Jag har inte frågat vilket land de svarande kommer ifrån, utan det relevanta är att veta om de deltar i ramadan, vilket nyår de firar och om de har speciella behov knutna till firandet, säger hon. Hushåll som deltar i ramadan firar Eid al-fitr, en tredagarsfest då man gläds över att ha genomfört fastemånaden. - Eid skulle kunna bli en höjdpunkt för leksakshandeln, eftersom barnen är centrala i Eid-firandet, säger Meta Troell. Även kläder, skor, smycken och kosmetika efterfrågas till festen. - De grupper som firar Eid, eller exempelvis persiskt, kinesiskt eller thailändskt nyår är mycket tacksamma över riktad reklam. Det har visat sig att teleopetatörer som gjort riktade kampanjer lyckats mycket bra, och dagligvaruhandelns satsningar går också hem. Handeln har mycket att vinna på att lära sig mer.