23948sdkhjf

Smart rea förbättrar resultatet

Lageroptimering. Detaljstyrning. Prisoptimering. Storleksoptimering. Kontroll, kontroll, kontroll. Smaka på de orden. De kanske känns torra, men det är just detta som är receptet för de detaljhandelsföretag som klarar lågkonjunkturen.

Nina Junehed , detaljhandelsexpert på mjukvaruföretaget Sas Institute vill få svenska detaljhandelskedjor att använda ny teknik och statistisk analys för att göra kunderna nöjdare. – I dåliga tider är det extra viktigt att optimera sortimentet, så att kunderna verkligen hittar det som de är ute efter, säger hon. Hon anser att handeln behöver bli snabbare på att förändra sitt sortiment efter kundernas behov, och att det inte längre duger att gå på känn när man köper in, prissätter och rear sina varor. – Prissättning är ett matematiskt problem, men som oftast sköts med magen, säger Nina Junehed. I en liten butik där ägaren känner sina kunder kan känslan leda ganska rätt. I en stor kedja blir prissättningen mer tillyxad, både när det gäller ordinariepris, kampanjer och reor. Vid ett givet datum sätts en mängd varor ned till 50 procent i hela kedjan, trots att de i många butiker skulle ha kunnat säljas till fullpris, eller med en mindre nedsättning. Hur ska medarbetarna på huvudkontoret veta det? Svaret är mjukvarulösningar som innehåller modeller som bygger på analyser av data från miljontals transaktioner. Med hjälp av dessa så kallade what if-analyser där en mängd olika faktorer kan plockas in, går det att räkna fram rätt prisbild på butiksnivå, alltså optimera lagernivåerna med hjälp av priset. – Det går att räkna fram hur mycket varorna behöver sättas ned. Det kan räcka med 20 eller 30 procent i en butik, medan 40 eller 50 procent är perfekt i en annan. I Stockholm har vi sett att mönstret är helt olika i olika MQ-butiker, även om dessa ligger nära varandra, säger Nina Junehed.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066