23948sdkhjf

"Jag skulle vilja ha en 45-varvs EP-skiva"

Skärpning Berlitz förlag! Berlitz säljer nytryckta reseparlörer, som är skapade för 40 år sedan. På väg till Marseilles i somras köpte jag en ny fransk parlör (2007). Jag hade visserligen kvar min gamla parlör från 70-talet, men kände att jag behövde uppdatera mitt språk. Vissa fraser kändes så oerhört otidsenliga. Döm om min förvåning när jag möttes av samma gamla fraser. Då ser jag att det är den 17:e tryckningen.

Under musik talar man om EP- och LP-skivor. Inte ett ord om MP3-spelare eller internet. Exemplen är oräkneliga. Där jag hoppades hitta fraser som ”finns det trådlöst internet på hotellet” stod det ”vill ni visa mig vägen till TV-rummet”. På 60-talet när TV-apparaterna slog igenom började ju hotellen konkurrera med att ha ett TV-rum med en TV. Semestern är slut, tillbaka på Ymer Reklambyrå, och fullt ös med att planera för invigningen av Liljeholmstorget den 22 oktober. När jag går igenom Stockholms köpcentrums kommunikation på webben upptäcker jag att Berlitz är långt ifrån ensamma om dåliga uppdateringar. Jag möts av väldigt ensidiga och sällan uppdaterade sajter helt utan dialog. Rena betongväggen med andra ord. Det känns som om jag flyttats tio år tillbaka i tiden. 40 år i Berlitz fall. Men tio internetår är som 40 vanliga… När det gäller att se nätets enorma betydelse som kommunikationskanal för detaljhandeln har inte mycket hänt på tio år. 2004 skrev jag krönikan ”Framtidens köpcentrum finns i verkligheten och i datorn” här på Dagens Handel. Jag efterlyste starka interaktiva hemsidor. Utvecklingen kring digisociala medier de tre senaste åren har varit hissnande. Dessa ger ännu bättre möjligheter att gå från traditionell betongvägg med monolog till dialog med kunderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.132