Miljö fokus i nya Ikea-katalogen
Katalogen fokuserar på miljön och på att alla hushåll har olika behov och vill uppmuntra kunderna till att skapa det hem som passar de egna behoven. Ikea presenterar själva i årets katalog ”Listan som aldrig tar slut” som pekar på det arbete företaget lägger ned på frågor som ansvar för människor och miljö. – Jag är väldigt stolt över att kunna berätta om våra miljöförbättringar och att vi kan tipsa om vilka heminredningsprodukter som är extra bra för miljön. Vi hoppas att ”Listan som aldrig tar slut” kommer att inspirera fler till ett bättre och mer hållbart vardagsliv, säger Jeanette Söderberg, vd för Ikea Sverige. Årets katalog når de svenska brevlådorna under vecka 34. Ikea har 17 varuhus i Sverige som årligen besöks av 32 miljoner människor. Koncernen har 253 varuhus i 24 länder, som årligen besöks av 522 miljoner människor. Ikea-katalogen trycks i 198 miljoner exemplar på 28 språk och är därmed världens största trycksak.