Netonnets GPS:kampanj framgångsrik
Med hjälp av kampanjen “Lite sämre lägen, mycket bättre priser” har bland annat Backyard Babies sångare Dregen, underhållaren Lill-Babs och äventyraren Ola Skinnarmo guidat både via GPS och gett överlevnadstips för vildmarken i radio och tv. Inledningsvis tvivlade skeptiker på att det var lämpligt att lyfta fram Netonnets butikslägen som positivt. Nu visar det sig att skeptikerna bet sig i tummen. Under kampanjperioden har Netonnet ökat försäljningen, samtidigt har hemelektronikföretaget stärkt sin marknadsandel med 13 procent och har i dag 6,1 priocent av den svenska marknaden. Även om det fortfarande innebär att Netonnet är en liten aktör så har bolaget ökat marknadsandelar, medan den övriga hemelektronikbranschen backat som helhet med -4,4 procent under samma period. Av tillfrågade konsumenter kunder 88 procent peka ut vem som avsändare i reklamen och närmare hälften av konsumenterna har förstått reklamens budskap. Dessutom anger 40 procent av de konsumenter som sett reklamen att de blivit mer intresserade av att handla på Netonnet sedan de sett tv-reklamen. – Våra kunder är smarta och kostnadsmedvetna. Det sitter i Netonnets DNA att göra saker annorlunda. Därför är det självklart för oss att göra reklam som inte ser ut som konkurrenternas, säger Anders Halvarsson, vd på Netonnet.