23948sdkhjf

Miljön viktig när européen shoppar

Miljöaspekten är viktig när européerna shoppar. En stor majoritet – 83 procent – säger att en produkts miljöpåverkan spelar roll när de väljer vad de ska köpa.

Europeiska kommissionen har undersökt européernas syn på hållbar konsumtion. Nästan hälften av de tillfrågade anser att det bästa sättet att främja miljövänliga produkter är att sänka skatten på dem och höja skatten på miljöskadliga varor. Däremot är det få som känner till den frivilliga märkningen inom EU, en etikett med blomma på. Endast 31 procent av svenskarna kände igen symbolen. Drygt 70 procent tycker att en etikett som visar en varas miljöpåverkan borde bli obligatorisk i framtiden. Butikerna borde också bli bättre på att visa upp miljövänliga produkter genom särskilda avdelningar eller hyllor, visar svaren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062