23948sdkhjf

Sommareffekt ökar handelns optimism

Handelsbarometern för juli månad visar på en framtidstro både för branschen som helhet och för den egna butiken. För första gången på ett år överstiger antalet handlare som ser positivt på framtiden dem som inte gör det.

Juli månads Handelsbarometer visar att handlarnas framtidstro fortsätter att öka. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i hela detaljhandeln stiger och hamnar för första gången sedan juni 2008 på över noll. Detta innebär att andelen handlare som tror på en positiv utveckling i handeln är större än andelen handlare som tror på en negativ utveckling. Även Kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken, ökar denna månad. –Fler än hälften av handlarna tror nu på en försäljningsökning i den egna butiken även efter sommarmånaderna, vilket kan förklaras av den rekordlåga räntan i kombination med svag svensk valuta. Det gör att hushållen håller mindre hårt i plånboken och spenderar mer hemmavid än tidigare, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel. Mätningen visar också att andelen handlare som tror på en negativ sysselsättningsutveckling under den kommande tremånadersperioden sjunker. Totalt spår en majoritet av handlarna en oförändrad sysselsättningsutveckling i den egna butiken samt inom hela detaljhandeln under de kommande tre månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078